Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mikor állt nyerésre a kerékpár az autóval szemben?

Üdvözöllek a fedélzeten!

Mai jogsi-blogunkban egy érdekes történelemi korral foglalkozunk, amikor nyerésre állt a kerékpár az autóval szemben. Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy mi lett volna az autósiskolákkal és a jogosítvánnyal, ha nyer a kerékpár?

Az 1970-es évek elején milliók hittek abban, hogy az Egyesült Államokban benzingőzös metropoliszok helyett környezetbarát, leginkább a kerékpáros közlekedésre építő városok lesznek. Soha nem látott sokaság ült kerékpárra, százezer kilométernyi kerékpárutat terveztek be, bringológia néven egyetemi képzés is indult, aztán egyszer csak hatástalanították a bicikliboomot. Tanmese a Guardian cikke alapján.

A 1960-es évek hippi mozgalmai meghirdették a társadalomból való kivonulást, de nem sokra jutottak vele, a fogyasztói társadalom felszámolása is utópisztikus elképzelés maradt, ahogy az autóellenesség is. 

Vietnam és a háborúellenesség könnyű hívószó volt, de a környezetet pusztító nagyipar, és az egész rendszer szimbólumává vált autó is az utált és üldözendő dolgok közé került. Az autó- és nem autósüldözés a középkori géprombolásokon is túltett olykor, 1970-ben a San Jose State College hallgatói egy új Ford Mavericket temettek el a kampuszuk előtt kiásott négyméteres gödörbe. 

A kevésbé radikális hívek egyszerűbb megoldás választottak, kerékpárra pattantak. Milliószámra. A környezettudatos gondolkodás ekkor terjedt el.

Társadalmi és gazdasági folyamatok is a biciklizés elterjedését segítették. Amerikában ekkora nőtt fel a második világháború utáni baby boom generáció. Az autó nem volt mindegyikük számára elérhető, egy könnyű, többsebességes bringa viszont tökéletes lehetett közlekedni is, és a városból való kivonulás, szabadtéri szórakozás is elég menőnek számított ebben az időszakban, ahogy az egészségtudatosság is divatba jött. Aztán az 1973-as olajválság miatt dráguló benzin is fenntartotta a kerékpárok iránti érdeklődést.

 

A Time arról írt 1971-ben, hogy: „Hatvannégy milliónyian használnak rendszeresen kerékpárt ezekben a napokban, többen, mint valaha, és még többen vannak azok, akik meg vannak győződve arról, hogy két kerék jobb, mint négy."

A számokat a kerékpár eladási statisztikák is igazolták, az Egyesült Államokban ugrásszerűen bővült a kerékpárpiac.

A megjelenő bicikliseknek infrastruktúrára is szükségük volt, és úgy nézett ki, gyorsan meg is kapják. Politikusok is felültek a hullámra, tízmillió dollárokat fordítottak bringa utak létrehozására, és a belügyminisztérium is azt tervezte, hogy tíz év alatt 100 ezer mérföld (160 ezer km) kerékpárutat építtet.

.

1975-től hirtelen vége szakadt a kerékpármániának, azóta is próbálják megfejteni az okát, hogy miért, de nincs egyértelmű magyarázata. Több ok vezetett ahhoz, hogy kipukkadt a bringalufi.

A mai nagyvárosokban, a kerékpár versenyképes alternatívája az autónak. Az a normális, ha mindekét közlekedési eszköz megfér egymás mellet.

A kerékpárra – egyenlőre - nem kell jogosítvány, nem úgy az autóra! Tehát, KRESZ-tanulásra fel! Itt egy remek KRESZ-könyv

Találkozunk az autósiskolákban, és ha már zsebedben a jogsid, akkor az utakon is!

Jogosítványt minden nőnek!

-->