Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hány óra vezetés kell a jogsi megszerzéséhez?

Üdvözöllek a fedélzeten!

Ma újra ezt a kérdést járjuk körbe, ehhez a hvg.hu-n megjelent, autósiskolákról szóló írást használtuk fel, ahol a jogosítvány megszerzésével kapcsolatban, még a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke is megszólal.

Az autósiskolákra vonatkoztatott, Átlagos Képzési Óraszámot százalékosan adta meg az autósiskolákat felügyelő közlekedési hatóság. A 100 százalék ez esetben azt jelenti, hogy a diákoknak a kötelező 30 óra elég volt ahhoz, hogy sikeresen vizsgázzanak. Itt is volt azonban olyan autósiskola, ahol a diákoknak igencsak túl kellett teljesíteniük a jogosítvány megszerzéséhez.

A közölt adatok alapján a Rutin Szegednél az átlag 266,3 százalék volt, vagyis átlagosan 80 óra kellett egy diáknak. A Csmi-ATI Bt. Autósiskolánál mindez 230,76 százalék, a Fókusz Autósiskolánál pedig 230,69 százalék volt. Ez kerekítve nagyjából 70-70 órát jelent.

Az adatsor összesítése alapján az autósiskolákban vezetett tanuló órák eredmény 131,13 százalék, vagyis Magyarországon átlagosan 39,3 órát kellett venniük a diákoknak, hogy teljesítsék a gyakorlati vizsgát – nem pedig az iménti helyeken szükséges 70-80-at.

De miért ilyen nagy a differencia? Tényleg ekkora a különbség autósiskola és autósiskola között? Gyengébbek a diákok? Szigorúbbak a vizsgáztatók? A szakemberek szerint a kép igen árnyalt.

Nem mindegy, hogy hol – nem mindegy, hogy ki

A jelenlegi szabályozás szerint a minimum 30-as óraszám 29 gyakorlati órából plusz a vizsgából kell, hogy álljon. Ehhez jön még egy kritérium: a diákoknak minimum 580 km-t kell vezetniük ahhoz, hogy vizsgára lehessen őket bocsátani. Ez azonban nem jelenti azt, hogy 29 gyakorlati óra után mindenki képes lesz jogosítványt szerezni, vagy hogy 29 óra alatt le tudja vezetni az 580 km-t.

"Ha az oktató úgy ítéli meg, hogy a diák még nem áll készen arra, hogy sikeres vizsgát tegyen, jelezheti, hogy további órákra lenne még szüksége. Ha azonban a diák azt mondja, hogy a 30. órában már vizsgázni szeretne, akkor teljesíteni kell a kérését" – mondta a hvg.hu-nak Orosz János, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke. A szakember szerint a sikeres vizsga előtt gyakorlati órák számát több tényező is befolyásolja: függ attól, mekkora városban, milyen közlekedési helyzetben tanulnak meg a diákok vezetni, függ a diák képességétől, és természetesen az oktató felkészültségétől is.

"Szerintem a 39 órás országos átlag is kevés, a magam részéről 40-50 óra közötti értéket gondolnék reálisnak. De hangsúlyozom, mindez nagyban függ a fent elmondott körülményektől is" – teszi hozzá az elnök. Orosz János szerint ugyanakkor van más tényező is, ami befolyásolhatja a megvásárolt óraszámot: "ha egy autósiskola a gyakorlati órák bizonyos részét ingyen kínálja, akkor érdemes a 30 órán felüli plusz órák magasabb árával is számolni."

Otthon is lehet tanulni

A Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke szerint a fent részletezett statisztikai adatokat is érdemes fenntartásokkal kezelni. "A közölt adatok százalékos arányt mutatnak, amiből nem derül ki, hányan jártak az adott negyedévben az adott autósiskolába. Nem mindegy, hogy valaki csupán néhány (tucat) diákot visz el vizsgára, vagy több százat. De a képen az is torzíthat, ha a diák csak papíron teljesíti a 30 órát, de annál jóval többet vesz a tanártól" – mondja Orosz János.

Ugyanakkor úgy látja, a 60-80-100 gyakorlati óra sem lenne túlzó. "Európa több országában (például Svédországban) engedélyezett a családi oktatás, ami akár 6 hónapig is eltarthat. Ilyenkor egy ideiglenes vezetői engedély kiadása után a szülők maguk taníthatják meg a gyereküknek a vezetést, vizsgázni azonban csak az autósiskolákban, az erre műszakilag is felkészített oktatóautóval lehet. Az autósiskolában már csak néhány plusz órára van szükség" – teszi hozzá Orosz János. Mint mondja, ez a rendszer az 1970-es években Magyarországon is működött, de mára már megszüntették az otthoni tanulás lehetőségét.

Egyhavi fizetés a jogsi

A szakember szerint országos átlagban 150-170 ezer forintért lehet most jogosítványt szerezni. Mint mondja, ez az ár a hazai átlagfizetésekhez igazodik. De ez időnként nehéz helyzetbe hozza az oktatókat.

"Azt kell látni, hogy idehaza is ugyanolyan autókkal tanítanak az oktatók, mint külföldön, az üzemanyag ára azonban nem sokkal olcsóbb. Ugyanakkor Nyugat-Európában 3-4-szer többet keresnek az oktatók, mint nálunk: idehaza átlagosan 10-15 euróért, külföldön 40-45 eurórért oktatnak a szakemberek" – mondta Orosz János.

Gond van az oktatással

Bár a gyakorlati órákra nem mehet el úgy a diák, hogy a KRESZ-vizsga ne legyen a kezében, Orosz János szerint ez nem jelenti azt, hogy mindenki érti és tudja is a közlekedés szabályait. "Ma már e-learning keretében is el lehet sajátítani a KRESZ-vizsgához szükséges tudást, véleményem szerint azonban a látszólag kényelmes megoldásól időnként rossz is kisülhet. A számítógépes oktatás nagyon hasznos segédeszköz, azonban nem volna szabad ennek ennyire előtérbe kerülnie" – hangsúlyozza a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke, aki szerint sok oktató arra panaszkodik, hogy a diákoknak hiába van meg a KRESZ-vizsgájuk, a gyakorlati órák alatt szinte újra kell tanítaniuk a szabályokat. "Ha a KRESZ-t mindenhol tanárok oktatnák, erre minden bizonnyal kevésbé lenne szükség, a tanuló ugyanis könnyebben érthetné meg a közlekedési helyzeteket, és lehetősége lenne a kérdezésre is."

A blogoló megjegyzése: egy jó KRESZ-könyv, amely a valódi közlekedési helyzeteket magyarázza el, sokat segíthet a KRESZ-megfelelő szintű elsajátításában, és a KRESZ-vizsgánál is: https://www.kreszkonyvnoknek.hu/nagybatyad-a-vizsgabiztos-csomag-315

Mikor lesz a jogsiból valódi rutin?

A frissen jogosítványhoz jutott autósokról sokan hajlamosak azt gondolni, hogy tapasztalatlanságukkal könnyebben okoznak balesetet, mint a rutinosabb vezetők, így a kezdeti időszakban valaki kell melléjük a kocsiban, aki segít nekik "beleszokni" a közlekedésbe. A Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke szerint azonban ez nem így van. "A jogosítvány megszerzése után 3-6 hónapnyi, naponta legalább egy órahossza vezetés szükséges ahhoz, hogy rutint szerezzen az ember a forgalomban. Ilyenkor azonban épp, hogy egyedül kell hagyni az illetőt, hiszen addig ahhoz szokott hozzá, hogy mindig van mellette valaki. A sikeres forgalmi vizsga után azonban már nincs szüksége más instruálására, ki kell alakítania a saját vezetési stílusát" – mondja Orosz János.

Azoknak, akik a jogosítvány megszerzése után hosszú évekig nem vezetnek, azt javasolja a szakember, forduljanak egy autósiskolához, hogy néhány órával felfrissítsék a tudásukat. "Sokkal olcsóbb megoldás ez, mint egy baleset utáni karosszérialakatos munkadíja" – jegyzi meg Orosz János.

A fentiekből jól látható, hogy a jogosítványunk költségének szempontjából, nem mindegy, hogy milyen autósiskolát választunk magunknak.

Mindenesetre, egy minőségi KRESZ-könyvre minden képen szükségünk lesz: https://www.kreszkonyvnoknek.hu/nagybatyad-a-vizsgabiztos-csomag-315

Találkozunk az autósiskolákban, és ha már zsebedben a jogsi, akkor az utakon is!

Jogosítványt minden nőnek!

-->