Az autósiskola befejezése után, irány a vezetéstechnikai pálya!
Üdvözöllek a fedélzeten!
Összetettebb tudást igénylő jogosítvány bevezetését tartaná fontosnak az autósiskolás szakma. Erről értekezünk az előző jogsi-blog bejegyzésünkben, most ezt folytatjuk a magyar lehetőségekkel.
Ez a jogosítvány minden bizonnyal drágább lenne, de több gyakorlati tudást adna, és így kevesebb baleset történne az utakon.
Most bemutatjuk a magyar vezetéstechnikai pályákat, ahol akár Te is gyakorolhatnál, ha megszerezted a jogosítványodat.
Ha betartod az autósiskolákban megtanult KRESZ-szabályokat, és városban legfeljebb 50 kilométeres óránkénti sebességgel haladsz, akkor is minden másodpercben 14 métert tesz meg az autód. Bármilyen veszély észlelése legalább egy másodperc, a döntéshozatal pedig további fél másodperc. Vagyis a vezető még a fékre sem tette a lábát, máris 21 méterrel közelebb került a bajhoz. A láb 0,3 másodperc alatt jut el a fékpedálhoz, és további 0,2 másodperc, mire a fék működésbe lép, ami újabb méterek elvesztését jelenti. A fékút csak ezek után kezdődik. Magyarországon azonban a jogosítvány megszerzéséhez ezt csak elméletben, és a KRESZ-vizsgán kell tudnod.
Azt, hogy miként kell viselkedni, ha vészfékezésre van szükség, ezt sajnos az autósiskolában nem tanulod meg.
Viszont, erre a képességre nagy valószínűleg szükséged lesz az autóvezetői pályafutásod során.
Erre találták ki a vezetéstechnikai tanpályákat, ahol, ha már rendelkezel jogosítvánnyal, bepótolhatod azt, amit az autósiskolában nem volt lehetőséged megtanulni.
És, mint tudjuk, tanulni sohasem késő! Még a KRESZ-t sem!
Magyarországon négy helyen működik ilyen vezetéstechnikai tanpálya:
- Autóklub újpesti központjában
- Mogyoródon a Hungaroring (Groupama vezetéstechnikai pálya)
- Zsámbékon a DrivingCamp
- Tökölön
Ausztriában 16 tanpálya várja az autósiskolában jogosítványt szerzett autóvezetőket.
Zsámbékon a DrivingCamp-pályán a benzinköltségeik hatékonyabb lefaragására is felkészülhetnek a takarékos és környezettudatos vezetők.
Csak példaként említjük, a leendő jogosítvány tulajdonosoknak, hogy arra is van tapasztalat, mennyit lehet spórolni ezzel a speciális tudással. Németországban 20 százalékkal esett vissza az ottani állami posta autóinak fogyasztása, miután a vállalat összes sofőrjének kötelezővé tették az ecodriving kurzust.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Jól vezess nevű program pályázatán tavaly 800, az idén pedig 1400 autóvezetőnek állta az ötórás vezetéstechnikai tréning költségeit.
Remélem, hogy az autósiskola után, a fentieket megfogadva, Te is részt veszel majd ilyen vezetéstechnikai tréningen!
Addig is, találkozunk az autósiskolákban, és ha már megszerezted a jogsit az utakon is!
Jogosítványt minden nőnek!